5 biežāk pieļautās kļūdas, reģistrējot domēna vārdu

5 biežāk pieļautās kļūdas, reģistrējot domēna vārdu

Ņemot vērā pieaugošo konkurenci interneta vidē, pirms domēna vārda izvēles ir jāņem vērā virkne dažādu faktoru. Šajā rakstā esam apkopojuši 5 biežāk pieļautās lietotāju kļūdas, lai citi tās neatkārtotu.


1. Netiek reģistrēts savlaicīgi

Visbiežāk pieļautā kļūda ir laiks - vēlēšanās reģistrēt domēna vārdu, kad zīmols un mājaslapa ir izstrādāta, var būt jau par vēlu.

Šķietami ātrākais veids, kā uzņēmumi paziņo par sevi plašākai sabiedrībai, ir reģistrējoties sociālajos tīklos. Taču brīdī, kad uzņēmums vai ideja sāk par sevi runāt un pelnīt, bieži nākas vilties, jo vēlamais domēna vārds jau ir aizņemts. To var būt reģistrējis kāds labticīgs ieguvējs, kurš nav zinājis par Jūsu zīmolu vai uzņēmumu vai arī kāds vieglas naudas tīkotājs. Domēna vārda reģistrācija ir tikai pāris minūšu jautājums, tādēļ nereti tos veikli reģistrē biznesa konkurenti vai kāds cits, kurš ir nojautis par Jūsu veiksmes stāstu. Domēna vārdu otrreizējais tirgus arī Latvijā ir izplatīts un tā cenas iet roku rokā ar zīmola atpazīstamību un tiesas izdevumiem.

  Uzņēmējam arī digitālā vide ir reālā vide. Jau domājot par sava zīmola nosaukumu, tā izskatu reālajā dzīvē, pārbaudiet laicīgi, vai šis nosaukums digitālā vidē jau netiek lietots. Aicinām domēna vārdu reģistrēt laikus, lai jūsu zīmols digitālā vidē ir pasargāts.

Ja vēlamais domēna vārds ir jau reģistrēts, bet netiek lietots, varat sazināties ar tā lietotāju (izmantojot pakalpojumu WHOIS) un vienoties par tā pārpirkšanu. Domēna vārda izvēlei var pieiet arī radoši, ņemot talkā mākslīgo intelektu (AI) jeb NIC un AILAB kopīgi izstrādāto rīku domenimi.lv, kas piedāvās Jūsu vēlamajai versijai AI atlasītas alternatīvas.


2. Reģistrēta tikai sev saprotama nosaukuma versija

Vēl viena plaši pieļauta kļūda ir piereģistrēt tikai sev skaidri saprotamu domēna vārdu. Mēdz būt gadījumi, kad zīmola vai uzņēmuma nosaukums satur domuzīmi vai ciparu, tad ir jautājums, ko reģistrēt? Vai klientam būs skaidrs, kā pareizi rakstāms Jūsu mājaslapas nosaukums vai e-pasta adreses?

  Kur īsti jāliek domuzīme un vai vispār ir jāliek? Vai nosauktais skaitlis jāraksta ar burtiem vai cipariem? Ja šādi jautājumi izriet no Jūsu mājaslapas nosaukšanas klientam pa telefonu, radio reklāmā vai podkāstā, tad īsti labi nav. Šādos gadījumos iesakām izvēlēties skaidri saprotamu domēna vārdu vai arī nodrošināties un piereģistrēt vairākas tā versijas.

Tāpat vārds latviešu valodā ar un bez diakritiskajām zīmēm var nozīmēt divas dažādas lietas. Iecienītākais mūsu piemērs ir kazas un kāzas – kuru katalogu vēlēsieties apskatīt? No krāpnieku un ļaunprātīgu izmantotāju viedokļa svarīgi būtu apsvērt domu reģistrēt domēna vārdu vienskaitlī un daudzskaitlī. Šie dažādie šķietamie sīkumi diemžēl ļoti bieži izspēlē ļaunu joku un strādā krāpnieku vai vieglas dzīves meklētāju labā. Lūk 10 vērtīgi ieteikumi, kas jāņem vērā, izvēloties savai mājaslapai piemērotu nosaukumu.


3. Netiek pilnvērtīgi izmantots

Tas ir novecojis mīts, ka domēna vārds ir tikai mājaslapas nosaukums. Mūsdienu digitālajā laikmetā tam ir krietni lielāka nozīme. Domēna vārdu Jūs varat izmantot gan mājaslapai, gan e-pasta adresei, gan kā norādi uz savu sociālo tīklu kontu.

Nereti nākas redzēt, ka uzņēmumam ir reģistrēts skanīgs, uzņēmumu popularizējošs domēna vārds, bet tas tiek izmantots tikai kā mājaslapas nosaukums. Diemžēl biznesa sarakstei e-pastu adreses grezno dažādu bezmaksas servisu sniedzēju, kā Gmail, Yahoo utml. adreses.

Tāpēc aicinām veidot un ieturēt sakārtotu biznesa etiķeti un, ja reiz ir reģistrēts domēna vārds, tad izmantojam to pilnvērtīgi. Plašāka informācija pieejama NIC bloga rakstā 3 veidi kā domēna vārds var kalpot Jums jau šodien.


4. Domēna vārda “īpašnieka” un apmaksas termiņu nepārzināšana

Bieži vien domēna vārda reģistrācija tiek uzticēta kādam citam - uzticamam iestādes IT darbiniekam vai ārpakalpojumu sniedzējam. Taču te ir ļoti svarīgi pārliecināties, ka patiesais domēna vārda “īpašnieks” jeb lietošanas tiesību turētājs esat norādīts Jūs vai Jūsu uzņēmums. Ja jūsu domēna vārdam lietotājs ir norādīta cita persona, Jūs esat pilnībā atkarīgs no viņa labvēlības. Savu IT darbinieku vai paziņu iesakām norādīt kā tehnisko kontaktpersonu, lai viņš varētu mainīt tikai tehniskos ierakstus, bet nebūs tiesīgs domēna vārdu atdot kādam citam vai izmantot savām vajadzībām.

Tāpat ir svarīgi sekot līdz domēna vārda apmaksas termiņam, lai neattaptos par vēlu, kad mājaslapa un e-pasts vairs nestrādā vai domēna vārdu jau ir reģistrējis kāds cits.

Domēna vārda dzīves cikls paredz, ja pēc vairākiem brīdinājumiem rēķins par domēna vārdu tomēr netiek apmaksāts, lietotājam vēl ir 30 dienas laika, lai pamanītu, ka viņa e-pasti un mājaslapa nestrādā. Pēc 30 dienu pārejas perioda domēna vārds kļūst publiski pieejams reģistrācijai jebkuram interesentam.

Tādēļ iesakām Jums pārbaudīt, kurš ir Jūsu domēna vārda patiesais lietošanas tiesību turētājs, izmantojot pakalpojumu WHOIS. Iepazīties ar augstāk attēloto domēna vārdu dzīves ciklu, kā arī noskaidrot ko darīt, ja nokavēts apmaksas termiņš vai iestājusies uzņēmuma maksātnespēja.


5. Nepārdomāta un pārsteidzīga atteikšanās

Ikkatram var pienākt brīdis, kad nolemts atteikties no iepriekš izmantota domēna vārda. Iemesli tam var būt visdažādākie, tomēr svarīgi ir apzināties un nodrošināties pret iespējamiem drošības riskiem. Diemžēl tie domēna vārda lietotājam bieži vien paliek nepamanīti.

Vēršam uzmanību, ka domēna vārds ir kā vārti uz citiem tiešsaistes pakalpojumiem, kas padara to par lielisku mērķi kiberuzbrukumiem.

Līdz ar to nepārdomāta atteikšanās no reiz lietota domēna vārda var radīt drošības riskus ne tikai pašam uzņēmumam, tā zīmolam un darbiniekiem, bet arī klientiem un sadarbības partneriem! Tādēļ NIC aicina, ja atsakies: “Atsakies no domēna vārda atbildīgi!”.

DOMĒNA VĀRDA atteikšanās jeb MAIŅAS GADĪJUMĀ, NEPIECIEŠAMS IZVĒRTĒT IESPĒJU:

  1. Laicīgi un uzstājīgi informēt ne tikai savus klientus, bet arī sadarbības partnerus, kā arī trešās personas, kas izmanto Jūsu domēna vārdu vai tam piesaistītu API (lietotni, servisu utml.) par domēna vārda un attiecīgi arī Jūsu kontakta e-pasta adrešu maiņu;

  2. Atsaistīt vecās e-pasta adreses no visiem tiešsaistes pakalpojumu kontiem, kā arī aicināt savus darbiniekus rīkoties līdzīgi, izglītot par sekām, kādas var rasties, ja tas netiks darīts;

  3. Izmantot un ieviest kiberdrošības pamatnoteikumu - drošas paroles un divu faktoru autentifikāciju;

  4. Pārdot vai nodot savu domēna vārdu lietošanā citam interesentam, par kura reputāciju esat pārliecināts, un zināt kādam mērķim domēna vārds tiks izmantots;

  5. Paturēt reiz lietoto domēna vārdu vismaz nākamos pāris gadus, lai:

  • neļautu surogātpasta sūtītājiem (vai konkurentiem) to pārņemt. Tādā veidā arī nodrošinoties, ka neviens cits nevar izlikties par Jūsu uzņēmumu vai zīmolu tiešsaistē, saglabājot uzņēmuma labo vārdu un neļaujot citiem izmantot Jūsu zīmola reputāciju.
  • pārsūtīt visu tīmekļa datu plūsmu un e-pastus uz jaunajam domēna vārdam piesaistītajiem e-pastiem un tīmekļa vietni. Tādā veidā uzskatāmi informējot par izmaiņām e-pastu sūtītājus un vecās tīmekļa vietnes apmeklētājus, dodot laiku Jūsu klientiem un sadarbības partneriem pierast pie izmaiņām.