- Sīkdatnes, kas nodrošina Jūsu pieprasīto pakalpojumu darbību.
- Sīkdatnes, kas NIC sniedz informāciju par interneta vietnes www.nic.lv apmeklējumu un kuru izmantošanai ir nepieciešama Jūsu piekrišana.
Ikvienas mārketinga kampaņas mērķis ir uzrunāt un pēc iespējas plašāk sasniegt savu mērķauditoriju. Agrāk vai vēlāk auditoriju aicina uz kādu rīcību – apmeklēt vietni, reģistrēties piedāvājumam vai uzzināt vairāk. Šajā brīdī priekšplānā izvirzās kampaņas tīmekļa adrese jeb domēna vārds.
Labi izvēlēts domēna vārds nav tikai tehniska detaļa, bet gan spēcīgs mārketinga instruments. Tas var kalpot kā viegli iegaumējams sauklis, vairot uzticamību un palīdzēt novirzīt un izmērīt kampaņas apmeklējumu.
Biežākā uzņēmumu kļūda ir izstrādāt mārketinga kampaņu un visus materiālus, izmantojot vēl nereģistrētu domēna vārdu. Bieži - pat nepārbaudītu, vai vispār šāds vārds ir pieejams. Šajā jau grūtajā situācijā, pirms domēna vārds reģistrēts, uzņēmumi mēdz pieļaut vēl vienu kļūdu – sāk publiski runāt mediju kanālos par jauno nosaukumu. Tikmēr “nadzīgie” nozares pārzinātāji, kuri apzinās potenciālo domēna vārda vērtību, piereģistrē to un par dārgu naudu pārdot vai izmanto savās interesēs ar neglaimojošu saturu.
Trešā biežāk pieļautā kļūda – kampaņā izmantoto domēna vārdu “pamet” – atsakās un turpmāk nelieto. Bieži šādi rīkojas mārketinga aģentūras, jo strādā klienta interesēs un tikai kādam konkrētam projektam. Piedevām, domēna vārdu aģentūra ir reģistrējusi uz sava, nevis pasūtītāja – patiesā kampaņas rīkotāja vārda. Noteikti nav jāpatur tas, ko nevajag, tomēr pirms atsakāties ir jāizvērtē visi riski un zaudējumi. Katrai mārketinga kampaņai tiek iztērēts ievērojams budžets, tiek uzkrāta vietnes apmeklētāju plūsma un auditorijas uzticamība. Šādi “pamests” domēna vārds nākamajam lietotājam, kam var nebūt tik cēli mērķi, ir būtisks ieguvums un jau nepelnīta nevainojama reputācija. Un domēna vārdu noteikti vajag reģistrēt uz patiesā kampaņas rīkotāja vārda, lai varētu brīvi ar to rīkoties un turpināt izmantot savās interesēs.
Latvijā, kur vietējā auditorija novērtē sev pazīstamus elementus, .LV domēna vārds var dot īpašas priekšrocības. .LV uzsver uzņēmuma saikni ar vietējo tirgu un signalizē, ka piedāvājums ir aktuāls tieši Latvijas auditorijai.
Šajā rakstā aplūkosim astoņus veidus, kā .LV domēnu vārdi radoši un efektīvi izmantojami mārketinga kampaņās.
Atsevišķas kampaņas domēna vārda izmantošana konkrētai mārketinga aktivitātei piešķir unikālu identitāti tiešsaistē. Tā vietā, lai novirzītu cilvēkus uz uzņēmuma galveno lapu (kur var viegli pazust kampaņas vēstījums), var reģistrēt jaunu .LV domēna vārdu, kas tieši ved uz kampaņai veltītu mērķlapu.
Šāda pieeja nodrošina, ka visa uzmanība tiek koncentrēta uz piedāvājumu vai notikumu, kuru vēlaties izcelt. Kampaņas lapā var būt pielāgots dizains, aicinājums uz darbību un cits saturs, kas īpaši paredzēts šai akcijai.
Tehnoloģiju uzņēmums Blendtec izveidoja atsevišķu domēna vārdu willitblend.com, kas kļuva par centrālo vietu viņu slavenajai video sērijai “Will It Blend?” ( “Vai tas sablenderēsies?”). Šajā kampaņā uzņēmuma dibinātājs Toms Diksons demonstrēja blenderu jaudu, sablenderējot dažādus objektus, tostarp iPhone. Domēna vārds, kas bija veidots konkrētai izklaidējošai aktivitātei un kalpoja kā piekļuves punkts, sabiedrībai bija viegli iegaumējams un kopā ar izklaidējošo saturu veicināja lapas apmeklējumu, kas savukārt palīdzēja palielināt arī paša zīmola atpazīstamību un pārdošanu. Šī pieeja lieliski demonstrē, kā atsevišķs domēna vārds ar spēcīgu ideju var pārvērst produktu demonstrāciju par plaši izplatītu mārketinga panākumu.
Mārketinga kampaņās, lai sasniegtu pēc iespējas plašāku auditoriju, parasti izmanto vairāku kanālu pieeju – informācija par piedāvājumu izskan radio, televīzijā, drukātajos medijos un vides reklāmās. Šajos kanālos auditorija tikai uz mirkli ierauga vai izdzird jūsu ziņojumu.
Ja reklāma tiek iekļauta tīmekļa adrese, tai jābūt īsai, skaidrai un viegli iegaumējamai.
.LV domēns ļauj izveidot lakonisku adresi arī latviešu valodā, ko cilvēki var viegli atcerēties un ievadīt pārlūkā vēlāk. Īss un korekts domēna vārds (neaizmirstiet, ka latviešu valodā vārds ar un bez diakritsikajām zīmēm var nozīmēt divas dažādas lietas, piemēram, kazas – kāzas, kakustends – kaķustends) arī izskatās pievilcīgāk uz plakātiem vai videoreklāmās.
Uzņemums, kas tirgū darbojas ar nosaukumu “Dāvanu Serviss”, izmanto domēna vārdu davanuserviss.lv. Šis domēna vārds ir īss, saprotams, sastāv no uzņēmuma nosaukuma un skaidri norāda uz tā darbības jomu. Svarīgi ir arī tas, ka uzņēmums ir reģistrējis arī domēna vārda latvisko versiju ar diakritiskajām zīmēm – dāvanuserviss.lv. Ja šāds nosaukums tiek izmantots vides reklāmās, ir vērts reģistrēt gan davanuserviss.lv, gan dāvanuserviss.lv, lai abas adreses novestu uz vienu vietni. Domēna vārds ar diakritiskajām zīmēm palīdz reklāmas vizuālajai saskaņotībai ar pareizrakstību un nerada lieku mulsumu. Cilvēks, kurš mēģina ievadīt tieši to, ko redz plakātā, tāpat nonāk īstajā vietnē. .LV domēna vārds šajā gadījumā kalpo kā efektīvs tilts starp bezsaistes reklāmu un tiešsaistes saturu.
Vietējās identitātes uzsvēršana mārketingā var būt izšķiroša, īpaši, ja mērķauditorija ir Latvijas iedzīvotāji. Mājaslapas nosaukums .LV domēnā uzreiz parāda, ka uzņēmums vai kampaņa ir saistīta ar Latviju – tas ir kā uzticamības zīmogs vietējā kontekstā.
Katras valsts interneta lietotāji visvairāk uzticas savas valodas un savas valsts domēnā veidotajās mājaslapās pieejamajam saturam.
Tāpēc, izmantojot .LV kampaņas vajadzībām, jūs iemantojat lielāku uzticību no auditorijas un tā jutīsies drošāk iesaistoties. Papildus tam Google un citas meklētājprogrammas meklēšanas rezultātos piešķir priekšrocības lokālajiem resursiem – tas nozīmē, ka kampaņas vietne ar .LV parādīties augstāk, ja meklēsiet informāciju Latvijā vai latviskus atslēgvārdus.
NIC.LV novēroja, ka starptautiski pazīstamais zīmols – mēbeļu ražošanas uzņēmums IKEA izmantoja līdzīgu pieeju, atverot veikalu Rīgā. Uzņēmums sāka aktīvi komunicēt caur vietni ikea.lv, padarot skaidru, ka pieejams lokāls atbalsts, valoda un saturs. Šāda lokāla pieeja palielina pircēju uzticēšanos un atsaucību kampaņai, jo cilvēki jūtas droši, ka piedāvājums tiešām ir domāts viņiem un atrodas tepat, Latvijā.
Lai saprastu, cik efektīvi strādā dažādi mārketinga kanāli, ir svarīgi mērīt kampaņas rezultātus. Viens no radošiem veidiem, kā to darīt, ir izmantot atsevišķus domēna vārdus dažādiem kanāliem vai reklāmām.
Reģistrējot vairākus .LV domēnu vārdus un katram piešķirot konkrētu reklāmas avotu, var skaidri izsekot, no kurienes nāk apmeklētāji.
Katra šāda adrese var novirzīt uz vienu un to pašu lapu, bet analītikas rīki fiksēs, kurš domēna vārds (tātad – kurš kanāls vai reklāmas materiāls) piesaistījis konkrēto apmeklētāju. Šī pieeja ļauj precīzāk novērtēt ROI (Return on Investment –rezultāts attiecībā pret ieguldījumiem) katram kanālam un nākotnē gudrāk sadalīt mārketinga budžetu.
Šādu pieeju izmantoja Latgales vēstniecība GORS, kas pirms oficiālās vietnes atklāšanas bija reģistrējusi vairākus iespējamos domēna vārdus, izmēģinot tos dažādos reklāmas kanālos. Pēc apmeklētāju plūsmas analīzes tika izvēlēts vispopulārākais variants, ko vēlāk saglabāja kā pamata adresi.
Dažkārt kampaņa ir tik specifiska vai radoša, ka tai nepieciešama atsevišķa mikrovietne – neliela, bet interaktīva mājaslapa, kas pilnībā veltīta konkrētajai akcijai, konkursam vai pasākumam. Šādai mikrovietnei piestāvēs arī unikāls .LV domēna vārds, kas atspoguļo akcijas būtību.
Mikrovietnē lietotāji var veikt darbības (piemēram, piedalīties konkursā, balsot, reģistrēties pasākumam), nenoceļot uzmanību uz citiem zīmola piedāvājumiem.
Tas rada dziļāku iesaisti, jo auditorija fokusējas tikai uz vienu aktivitāti. Pēc kampaņas beigām mikrovietni un domēna vārdu var turpināt izmantot (piemēram, nākamajos gados atkārtojot pasākumu) vai arī novirzīt tās apmeklētājus uz galveno uzņēmuma lapu, saglabājot iegūto datu plūsmu.
Uzņēmums Circle K vairākkārt organizējis izlozes, kuru centrā bija domēna vārds skrapeunlaime.lv – mikrovietne, kur lietotāji skrāpēja digitālos laukumus, lai laimētu balvas. Vietne bija skaidri nošķirta no uzņēmuma pamata mājaslapas, un tās nosaukums tieši atbilda kampaņas sauklim. Šāda pieeja nodrošināja lielu aktivitāti un vieglu komunikāciju visos reklāmas kanālos.
E-pasta mārketinga kampaņās veiksmīgi strādā pieeja, kur saņēmējs jūtas uzrunāts personiski. Te var noderēt personalizēta domēna vārda (manavietne.lv) vai apakšdomēna vārda (akcija.manavietne.lv) izmantošana.
Sūtot e-pastus no adreses ar personalizētu domēna vārdu (info@manavietne.lv), jūs uzreiz apliecināt sava zīmola identitāti – klienti atpazīst jūsu nosaukumu un uztver vēstuli nopietnāk.
Tāpat var veidot unikālas saites ar kampaņas domēna vārdu, kas pielāgotas katram adresātam vai auditorijas segmentam. Piemēram, e-pastā iekļaut personalizētu saiti ar saņēmēja vārdu vai unikālu kodu, kas ļaus izsekot, kurš klients ir noklikšķinājis uz saites.
Ne tikai īstermiņa akcijām, bet arī ilgtermiņa mārketinga stratēģijā var noderēt papildu domēna vārdi – īpaši, ja jūsu uzņēmumam ir kāds galvenais (nozīmīgākais) produkts, pakalpojums vai iniciatīva, ko gribat izcelt. Piešķirot šim produktam savu unikālu domēna vārdu, jūs veidojat tam atsevišķu zīmola identitāti digitālajā vidē. Šim domēna vārdam var pievienot pāradresāciju, lai apmeklētājus ved uz produkta sadaļu jūsu galvenajā mājaslapā vai kalpot kā atsevišķa vietne ar plašāku informāciju. Galvenais ieguvums – produkts ir pieejamāks un uzreiz sasniedzams, ja tam ir pašam sava “adrese”, ko var izmantot reklāmas materiālos neatkarīgi no uzņēmuma galvenās mājaslapas.
Reģistrējot atsevišķu domēna vārdu, uzņēmums var veidot pielāgotu saturu, dizainu un komunikāciju, kas precīzi atbilst konkrētā produkta vai iniciatīvas mērķiem.
Amazon ir reģistrējis un izmanto domēna vārdu kindle.store, kas novirza uz Kindle e-grāmatu veikalu. Šī adrese ir īsa, viegli iegaumējama un tieši atspoguļo piedāvājuma būtību. Tā palīdz lietotājiem ātri atrast un iegādāties Kindle e-grāmatas, neapmeklējot Amazon galveno lapu. Šāda stratēģija uzlabo lietotāja pieredzi un veicina konkrētā produkta pārdošanu. Šāda stratēģija uzlabo lietotāja pieredzi un veicina konkrētā produkta pārdošanu. Tā ir īpaši efektīva, ja:
Mārketingā liela nozīme ir radošumam un spējai piesaistīt uzmanību. Viens no veidiem, kā to panākt, ir izmantot kampaņas saukli, tematisku frāzi vai sezonālu notikumu kā domēna vārdu. Reizēm pats domēna vārds var kļūt par aicinājumu uz darbību vai intrigu, kas liek cilvēkiem to atcerēties.
Sezonāli domēna vārdi (piemēram, Ziemassvētki, Jaunais gads, Melnās piektdienas izpārdošana utt.) var tikt izmantoti īstermiņā, lai koncentrētu apmeklētāju plūsmu kampaņas karstākajā brīdī.
Svarīgi, ka arī pēc kampaņas šos domēna vārdus var saglabāt – tie var noderēt atkārtoti nākamajos gados vai novirzīt uz aktuālāko piedāvājumu starplaikā.
Sezonālā uzņēmējdarbībā NIC.LV novērojis, ka veiksmīgi strādā egluserviss.lv – domēna vārds pēc nosaukuma vien precīzi pasaka, kas tiek piedāvāts. Katru gadu, tuvojoties Ziemassvētkiem, vietne aktivizējas ar jaunāko informāciju par eglīšu piegādi, cenām un rezervāciju. Nosaukums ir tematisks, vienkāršs un atmiņā paliekošs, ko cilvēki var ievadīt pat bez redzētas reklāmas – jo tas precīzi apraksta pakalpojumu. Tā ir lieliska ilustrācija, kā sezonāla pakalpojuma domēna vārds var kļūt par tradīciju un atpazīstamības balstu ilgtermiņā.
Domēna vārds ir resurss, kas var palīdzēt mārketinga budžetu izmantot gudrāk un ilgtermiņā var kalpot kā ieguldījums zīmola reputācijā. Katras veiksmīgas mārketinga kampaņas pamatā ir:
Tāpēc, plānojot nākamo aktivitāti, neaizmirstiet – labs domēna vārds nav nejaušība. Tā ir izvēle, kas var nest daudz vairāk nekā tikai “klikšķus”, tas var kļūt par daļu no uzņēmuma veiksmes stāsta, kas paliek atmiņā.